13 Δεκ 2017

Zaungastnic: γαῖα πυρὶ μιχθήτω

Αστικές υποδομές : Σχεδιασμός και υλοποίηση, χωρίς στρατηγική συντήρησης και ανανέωσης

Ναι με  το χέρι στη καρδιά. Ποια η λογική  υλοποίησης έργων  χωρίς να μπορούν να συντηρηθούν ή ακόμα και να ανανεωθούν τα έργα αργότερα. Για τα επόμενα προς υλοποίηση έργα έχει ήδη υπογραφεί η υποβάθμισή τους.
Αλλά και άλλα μεγαλοσχέδια, τόσο το Εβραϊκό Μνημείο για το ολοκαύτωμα - εκτός και αν αναλάβουν οι αλλοδαποί επενδυτές την συντήρησή του εσαεί- όσο και η ανάπλαση του στρατοπέδου του Παύλου Μελά, θα πρέπει να αντέξουν το χρόνο μιας και πάρθηκε η απόφαση για την υλοποίησή τους.  Για έργα που α) για τα οικονομικά μιας πόλης σαν την Θεσσαλονίκη δεν είναι εφικτά σήμερα και β) η πολιτική του Δημάρχου "δώστα όλα σε ιδιώτη" γιατί τα κάνει φτηνότερη τη δουλειά  είναι υπό αμφισβήτηση, διότι δεν του έχει βγει οικονομικά, χτυπάει το καμπανάκι της βιωσιμότητας τους. Τέλος είναι εύκολο να ξεφύγουν οι αρχιτέκτονες, σχεδιαστές etc. σε υλικά και πανάκριβα standards-προδιαγραφών για επί μέρους στοιχεία των υποδομών, διότι απλά δεν μπορούν και να σχεδιάζουν και να διαχειρίζονται οικονομικούς πόρους optimum optimorum. Και φυσικά δεν τους ενδιαφέρει κατά κύριο λόγο πως στο μέλλον θα ανανεωθούν ή θα συντηρηθούν  οι  υποδομές.  Αυτοι όμως κάνουν πρόταση για την καινοτόμο τεχνολογία και φυσικά για τα οικονομικότερα πρότυπα. Εάν ο Δήμος,  δεν ελέγχει εξονυχιστικά και βιώσιμα τις προσφορές και τις αιτήσεις, συγκρίνοντας με εναλλακτικές και άλλες τεχνολογίες,  και δεν διερευνήσει τρόπους υπολογισμού του επακόλουθου κόστους των υποδομών δεν θα έχει τη δυνατότητα αργότερα να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του και απλά προσθετικά θα γιγαντώνεται το μέγεθος των υπο κατάρρευση υποδομών.

Καλά είναι τα προσωπικά οράματα. Όμως καλό θα ήταν να γυρίσουμε σελίδα σε κάποια πράγματα, όπως π.χ. να σταματήσει αυτή η τάση- η οποία είναι πολλές φορές και προκλητική- των τεράστιων και μητροπολιτικών αστικών έργων. Αντί αυτού να γίνεται η κατανομή των πόρων ίσως σε μικρά  αποκεντρωμένα έργα στις γειτονιές, σε ένα πληθυσμό και που γηράσκει και δεν έχει ούτε ΙΧ για να μεταβεί αλλά και το αστικό δίκτυο συγκοινωνιών δεν τους προσφέρει κάτι για να μεταβεί σε ένα μητροπολιττικό πάρκο όπως αυτό του Παύλου Μελά ασφαλής. Ας μη θίξουμε την κατάσταση στις γειτονιές, χωρίς πράσινο, χωρίς χώρο ηρεμίας χωρίς ταυτότητα και βεβαίως με υψηλότατο αποτύπωμα CO2. Κατά τα άλλα μειώνουμε το CO2 αποτύπωμα με την αντικατάσταση των λαμπτήρων σε LED, ενώ τα αυτοκίνητα τα φορτηγά και ο ΟΑΣΘ εκπέμπουν όσο ποτέ !

Διαβάζοντας για, παρατηρώντας το δημόσιο χώρο, ακούγοντας παράπονα αλλά και επαίνους για κάποια πράγματα στο δημόσιο χώρο τίθεται και πάλι ένα ερώτημα. Ο οικιστικός σχεδιασμός και η απαιτούμενη ή  η αναγκαία οικιστική και αστική υποδομή πως σχεδιάζονται από κοινού  α) για την καλύτερη συμφωνία αλλά και λειτουργικό και συντονισμό μεταξύ τους αλλά και β) την μακροχρόνια εξυπηρέτηση των πολιτών ?
Όταν σχεδιάζεται μια υποδομή, αυτός που αναλαμβάνει την υλοποίηση του π.χ. το σχεδιασμό και τη διαμόρφωση των δημόσιων χώρων με τι κριτήρια κάνει τις προτάσεις προς την ΤΑ. Ένα συνεπακόλουθο ερώτημα προκύπτει αμέσως: Έχει την δυνατότητα και την ικανότητα μια επιτροπή ενός Δήμου όταν έχει μπροστά της τον σχεδιασμό-πρότυπο, τα σχέδια και τα παραδοτέα έργα για τις υποδομές σε ένα νέο ή υπό ανάπλαση οικισμό να πει ότι αυτά τα έργα είναι αρκετά ακριβά.  Τα επακόλουθα κόστη, δηλαδή το λειτουργικό κόστος και το κόστος συντήρησης και ανανέωσης είναι απαγορευτικά εάν δούμε τα οικονομικά του Δήμου στα επόμενα 5-10 χρόνια.  Δεν θα μπορεί να τα αντέξει ο φορέας ΤΑ είτε τα αναλάβει ο Δήμος είτε ένας ή περισσότεροι εργολάβοι τις δαπάνες παρακολούθησης.  Γνωρίζει κανείς από τον Δήμο ή τον γραφείο κατασκευών και σχεδιασμού που έχει αναλάβει τον σχεδιασμό και κατασκευή κάποιων υποδομών πως σχετίζονται τα κόστη κατασκευής με τα κόστη συντήρησης και λειτουργίας  και ανανέωσης της υποδομής προς διάφορες ανεξάρτητες  μεταβλητές, όπως π.χ. πυκνότητα οικισμού, έκταση οικισμού, αριθμό κατοίκων, χρήση, κλίμα, συχνότητα συντήρησης, etc etc. Και εν πάση περιπτώσει ποια κριτήρια είναι φάροι προσανατολισμού οικονομικής βιωσιμότητας και αειφορίας για να αποφασίσουν για ένα διαγωνισμό και κατόπιν τούτου πως θα παραλάβουν το έργο, με τι κριτήρια? Υπάρχει κάποια bussola, γιατί εκτιμώ ότι δεν υπάρχει κάποιο μοντέλο εφαρμοσμένων μαθηματικών, αλλά και δεν έπεσε στην αντίληψη μου κάτι τέτοιο, όπως π.χ.  "Ο εκτιμητής του επακόλουθου κόστους υποδομών".
Και τελικά φτάνουμε κατ' επέκταση σε ένα σημείο να εμπορευματοποιούνται μέρη του δημόσιου χώρου  για να εισπραχθούν πόροι και να διατεθούν για την λειτουργία και συντήρηση υποδομών, κάτι που δεν ήταν στο σχεδιασμό του δημόσιου χώρου ενσωματωμένο. Συνεπάγεται ότι ξαφνικά εισέρχονται διαφορετικές χρήσεις επί πλέον στο Δημόσιο χώρο, κάτι που δεν έχει αναφερθεί καν σε κάποια μελέτη καθώς δεν υπάρχει ούτε μελέτη περιβαλλοντικής ανθεκτικότητας αλλά ούτε και μελέτη φέρουσας ικανότητας για την νέα παραλία.  Γι’ αυτό βάζει συνέχεια στον προϋπολογισμό ο Δήμαρχος ενοίκια από τα γυάλινα περίπτερα της παραλίας που ποτέ δεν ενοικιάζει, αλλά συνεχίζει να τα θεωρεί μέρος τους ετήσιου προϋπολογισμού για να καλύψει τη συντήρηση της νέας παραλίας. Δεν γίνεται όμως έτσι προγραμματισμός δαπανών δημόσιου χώρου.
Αυτή την στιγμή λειτουργούν εντός μόνο της νέας παραλίας δηλαδή περίπου σε μήκος μιας promenade 3,4 χλμ. 3 ακριβά καταστήματα Bar-Cafeteria, σε εύλογο χρόνο το Maison Crystal σίγουρα (κάτι πρέπει να γίνει το φάντασμα αυτό και τι άλλο θα το κάνουν στη πόλη της καφετέριας), σήμερα 3 Cafeterias αλυσίδων εκτός του δομημένου και φυσικού περιβάλλοντος χώρου της νέας παραλίας και έπονται σύμφωνα με την απόφαση του σοφού Δημοτικού Συμβουλίου άλλα τρία γυάλινα περίπτερα με τραπεζοκαθίσματα. Ergo -εάν υλοποιηθούν τα σχέδια τους- σε μερικά χρόνια 7 Cafeterias εντός του δομημένου και φυσικού περιβάλλοντος της νέας παραλίας και 3-5 μάλλον εκτός των συνόρων της. Οι επιδράσεις επί του πλησίον οικιστικού περιβάλλοντος, δηλαδή του κατοικείν, της κυκλοφορίας και του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, που είναι αναρτημένες για τον πολίτη.

Φαίνεται ότι ο όρος  ‘δημόσιος χώρος’  δεν έχει εδραιωθεί σαν έννοια  ή δεν έχει αναφερθεί ποτέ σε στρατηγικό σχεδιασμό ξεκινώντας από την προσέγγιση του όρου, τα κριτήρια που θα πρέπει να πληρεί, τον σχεδιασμό/ διαμόρφωση,  την χρήση και οικειοποίηση, την ένταξη του σε ένα συνεκτικό αστικό δίκτυο, την πρόσβαση, την ποικιλόμορφη χρήση του, την τάξη και ασφάλειά του,  και φυσικά την διαχείρισή του γενικότερα.  Τώρα  τελευταία παρατηρούν - όλοι όσοι ενδιαφέρονται-, την ανικανότητα διαχείρισης και καθορισμού κάποιων κανόνων  λειτουργίας τάξης και ασφάλειας του χώρου της νέας παραλίας σαν δημόσιο χώρο.  Αρχίζουν και προβληματίζονται τι είναι ο δημόσιος χώρος, αλλά και εκεί  δεν τα παίρνουν όλα από την αρχή αλλά τρέχουν πίσω από αποσπασματικές έννοιες,  à la Grecque. Γιατί?

Δεδομένης αφορμής λοιπόν από κάποιους δημόσιους χώρους  θα τολμήσω να θέσω μερικά πραγματικά αλλά και πρακτικά ερωτήματα. Δεν χρειάζεται οπωσδήποτε να διαβάσεις βιβλιογραφία για να απαντήσεις. Π.χ. αναφορικά με τους καμένους λαμπτήρες περίπου 600 περίπου  σε αριθμό, γιατί βγήκε ο Αντιδήμαρχος τεχνικών έργων και περιβάλλοντος  και ανακοίνωσε πανηγυρικότατα:
"Θ. Παππάς σε KARFITSA 25 Σεπτεμβρίου 2017, 16:26
: «Τις επόμενες ημέρες η αντικατάσταση των καμένων λαμπτήρων στη Νέα Παραλία." "Οι Έλληνες ξεχνάνε γρήγορα" όπως είπε και κάποιος ¨Ελληνας πολιτικός. Φυσικά και δεν έχει γίνει τίποτα μέχρι σήμερα 19.10.2017.

Αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι το αποτύπωμα ενός συμπτώματος για εμάς τους ανθρώπους μόνο. Η ασθένεια θα γίνει αντιληπτή όταν θα το "βιώσει' ο ίδιος ο δημόσιος χώρος λίγο αργότερα.  Προσωπικά- όσο και να φαίνεται υπερβολικό- θεωρώ ότι όλα έχουν την αιτία τους σε δύο λόγους. Α) ιστορικά δεν έχουμε μάθει τι θα πει κυβερνησιμότητα  για να καταστρώνουμε και μακροχρόνιες στρατηγικές με στόχους για τους πολίτες της χώρας μας και β) επανέρχομαι στο παραπάνω σημείο πάλι- δυστυχώς- η επάνδρωση του παν-δαιμόνιου από υπηρεσίες που υπάρχει για κάθε ζητηματάκι στο Δήμο έχει σταματήσει να ενημερώνεται γνωστικά τώρα και πολύ καιρό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το fiasko που θα επακολουθήσει με τις αντικαταστάσεις των λαμπτήρων του δημόσιου φωτισμού με τεχνολογία LED.  Είναι και μόδα πλέον το αντιγράφω και επικολλώ. Βλέπε όλες τις ξενόφερτες φεστιβαλικές εκδηλώσεις, που αμέσως με ην πρώτη φορά: "Να γίνει θεσμός φωνάζουν όλα τα media"  και ειδικά αυτά που αναφέρονται περισσότερο σε τέτοια  'πολιτιστικά' δρώμενα.
Οι περισσότεροι φαντάζομαι κάνουν και διαβάζουν το απολύτως αναγκαίο υπηρεσιακά, ιδιαίτερα οι υψηλά ιστάμενοι, αν και αυτοί μετακυλούν τις αρμοδιότητες, -πολλοί από τους οπαίους δεν είναι και οι αυθεντίες για το αντικείμενο που έχουν αναλάβει-, και υπευθυνότητές τους προς τα κάτω.
Αναζητώντας, διαβάζοντας  σχετικά με τις υποδομές σε πόλεις και τις δαπάνες κατασκευής δηλαδή το κεφάλαιο που χρειάζεσαι για να τις κατασκευάσεις  όπως και το επακόλουθο κόστος συντήρησης και λειτουργίας, σου τίθεται το  εξής ερώτημα:

Μπορεί  κανείς να βρει με κάποιο συσχετισμό τι μπορεί να συναντήσει στο μέλλον και εάν μπορεί να υπολογίσει στα πλαίσια διαφόρων σεναρίων, ποια θα είναι τα επακόλουθα κόστη για να διαμορφώσει ανάλογα και την πρόταση του προς το Δήμο για να μην υπάρχουν τα θέματα μη οικονομικής δυνατότητας κάλυψης της συντήρησης των υποδομών ? 

Θα αναφερθώ σε δυο έργα ένα μεγάλο (μετα απο 4 έτη από την παράδοση της ανάπλασης ) και ένα συνοικιακό μικρότερο (μετα απο 1 1/2 έτη μετά την παράδοση της ανάπλασης), με δυο διαφορετικές χρήσεις: 

Το έργο της πόλης! Νέα παραλία. Τι να παρατηρήσεις από όλα! Το ότι δεν λειτουργούσαν τα συντριβάνια στο ζενίθ του καύσωνα ή ότι καίγονται σιγά σιγά οι λυχνίες των φωτιστικών και δεν αντικαθίστανται οπότε δεν περνάς βράδυ από τους επώνυμους κήπους. Αρα σε νυχτερινές ώρες δεν αναφερόμαστε. Ας ξεκινήσουμε χωρίς σχόλια για να μη κουρασθεί ο αναγνώστης από το πράσινο με ένα παράδειγμα (βλέπε εικ 1). Όμορφο με τη πρώτη ματιά, δεν λέω. Αλλά μας βγήκε τυχαία.

Εικ. 1:"Γερμανός" (Solanum elaeagnifolium)[1]


[1] Ως ζιζάνιο είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό σε καλλιέργειες βαμβακιού ή αραχίδας (φιστικιού), ενώ μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε ανοιξιάτικα λαχανικά, οπωρώνες και αμπέλια. Είναι αλληλοπαθητικό, εκκρίνοντας τοξικές ουσίες που αναστέλλουν την ανάπτυξη γειτονικών φυτών, ενώ μπορεί να μεταφέρει παθογόνους οργανισμούς στα καλλιεργούμενα φυτά, όπως το έντομο Lygus hesperus και τους μύκητες Rhizoctonia solani, Cercospora atromarginalis και Verticillium albo-atrum. ο φυτό εξαπλώνεται γρήγορα χάρη στα σπέρματά του και στα ριζώματα, ενώ ευδοκιμεί στα πιο φτωχά και ξηρά εδάφη. Η καταπολέμησή του είναι δύσκολη, μιας και τμήματα ριζώματος ακόμα κι ενός εκατοστού μπορούν υπό ορισμένες συνθήκες ν’αναγεννήσουν το φυτό. Πηγή: https://bolko.wordpress.com/2013/06/13/%CE%B3%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CF%82-solanum-elaeagnifolium
Και να πάμε στα συντριβάνια εκεί που δεν βλέπει ο επισκέπτης στην πίσω πλευρά (βλέπε εικ 2)...
συντριβανι κήπος των γλωπτών ασβεστοποίηση20171013_175719 (1)
Εικ. 2: Κατάσταση λεκάνης συντριβανιού μετά από λειτουργία πραγματική περίπου 17 μηνών(υπολογισμός) από την ημέρα της παράδοσης του έργου
Φτάνοντας στο ενδιάμεσο της νέα παραλίας εάν δεν σκοντάψεις και πέσεις,/



και τελικά και αυτά που βλέπουμε κάθε φορά που βρέχει:

Εικ. 3: Πλημμυρισμένη νέα παραλία
Ενα μικρότερο έργο σε κόστος. Κυκλική πορεία στο κήπο του Γ. Καλού. Φεύγουμε από την νέα παραλία και πάμε στη κάτω Τούμπα σε ένα έργο, που πριν από 1 1/2 χρόνο σχεδόν έγινε μια ανάπλαση, παραδόθηκε, παραλήφθηκε από επιτροπή με Δημοτικούς Συμβούλους και πληρώθηκε ο εργολάβος την Άνοιξη του 2017. Δεν είναι μόνο οι παρακάτω εικόνες.

Εικ. 4: Τέλειες αλφαδιασμένοι και αποπερατωμένοι οδηγοί όδευσης τυφλών-κήπος Καλού

Εικ 5: ζικ ζακ περπάτημα τυφλών ατόμων σε διαβάσεις-κήπος Καλού,  και προσέξτε στην δεξιά φωτο στο απέναντι σημείο, σε ποιο σημείο της στροφής είναι η διάβαση επίσης τυφλών, ποιος θα προλάβει ποιόν να μη τον χτυπήσει. Αποπερατωμένο έργο.
Εικ 6: Συνέχεια του οδηγού  όδευσης δεν υπάρχει, αποπερατωμένο έργο.
Ποιος έχει την ευθύνη για τη αποτυχημένη κατασκευή των συγκεκριμένων τμημάτων των έργων.  Σίγουρα κάποιοι έχουν την ευθύνη, αλλά ...! Κατασκευάζουν έργα από μέρος των πόρων που εισπράττουν από τους πολίτες αλλά και από τους φόρους της κεντρικής κυβέρνησης και μετά, όπως θα δείτε και παρακάτω τα αφήνουν στο έλεος και μάλιστα έργα δίπλα στη θάλασσα που η οξείδωση, η καταστροφή αλλά και η ταχεία φθορά είναι δεδομένα στοιχεία της μετακασκευαστικής αντοχής των υποδομών. Δεν είναι θέμα αυτό?
Τα παρακάτω παραδείγματα είναι καθαρά πρακτικά θέματα.
Η συντήρηση των σιντριβανιών – βλέπε φωτογραφία. Έγινε ολόκληρο θέμα (4ο και 5ο) στο Δημοτικό Συμβούλιο,γιατί ακυρώνεται η σύμβαση και αποφασίστηκε την ίδια ώρα νέα σύμβαση με εργολάβο μάλλον το ίδιο με το ίδιο ποσό, που πάει να πει ότι δεν πήρε ούτε ένα ευρώ ο εργολάβος για την ελάχιστη συντήρηση  και λειτουργία των σιντριβανιών που έκανε και όχι σε όλα τα σημεία χωροθέτησής τους.
Δεν υπάρχουν χρήματα για αγορά  600 νέων λαμπτήρων γιατί είναι ακριβοί οι συγκεκριμένοι λαμπτήρες στα πάρκα ? Εάν είναι οικονομικό το θέμα, ποιός αποφάσισε τότε να αγορασθούν τόσο ακριβά φωτιστικά με τόσους ακριβούς λαμπτήρες? Ρωτήθηκαν οι οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου: "Μπορούν να αναλάβουν και το κόστος παρακολούθησης και συντήρησης της συγκεκριμένης υποδομής?"
Γιατί οι ενδοδαπέδιοι λαμπτήρες κατασκευάστηκαν από πέρα τους ενός εργολάβου με αποτέλεσμα η ποιότητα κατασκευής να είναι διαφορετική, οπότε και η πιθανότητα προβλήματος της λειτουργίας στο χρόνο μεγάλη όπως και αποδεικνύεται σήμερα  αν παρατηρήσει κάποιος τον ενδοδαπέδιο ηλεκτροφωτισμό στη νέα παραλία. Χρειαζόταν ενδοδαπέδιος  φωτισμός εξωτερικός με ότι αυτό συνεπάγεται για την συντήρησή του. Α) δεν γνώριζαν οι σχεδιαστές τι προτείνουν και αν μπορεί ο δήμος να αντέξει τέτοια κόστη ? Για τα επακόλουθα εννοούμε.  Β) Τα τεχνικά κλιμάκια αλλά και τα οικονομικά του Δήμου δεν μπόρεσαν να δουν στο μέλλον τι θα συμβεί εάν…
Οι επιφάνεια του καταρράκτη στο κήπο του νερού να έχει 1-2  mm ανθρακικό ασβέστιο.
Το ανοξείδωτο ή η μετακίνηση της πλάκας  η και τα δύο μαζί

Τα ανοξείδωτα πλαίσια γύρω από τα πεύκα χρειαζόταν να είναι ανοξείδωτα ή θα μπορούσαν να ήταν ανθεκτικό ξύλο καστανιάς που και το κόστος αγοράς αλλά και η συντήρηση του είναι χαμηλότερα από  ότι του ανοξείδωτου. Εκτός αυτού «λοξοκοιτάζουν» πλέον πολλά από αυτά με κίνδυνο ατυχήματος και τραυματισμού από τους περιπατητές.
Τα δένδρα που έχουν ξεραθεί έχουν πέσει από ισχυρούς ανέμους ή έχουν σαπίσει οι ρίζες τους και δεν έχουν αντικατασταθεί.
 Οι μεταλλικές κολώνες των στεγάστρων στο κήπο του νερού  σε 5 χρόνια θα λυγίσουν αφού – βλέπε φωτογραφία- η οξείδωση έχει προχωρήσει έως και  3 mm. Η pergola  στο κήπο του νερού πόσο θα αντέξει, όχι περισσότερο από τις κολώνες που την στηρίζουν (εικ 7 και 8).
  • 08102017 διαρροή  παροχής Δήμου-ΕΥΑΘ για
    περίπου 12 ώρες
    08102017 Ξερίζωμα δένδρου λόγω διαρροής
    νερού  ή διαρροή νερού λόγω του δένδρου
    Εικ 7: Μεταλλικός δοκός στήριξης pergola στο κήπο του νερού

    Εικ 8: Η βάση της μεταλλικής κολώνας μετά από 3 1/2 έτη παρουσίας στο κήπου του νερού.

    Κανείς δεν γνώριζε από τους σχεδιαστές  και από αυτούς που παρέλαβαν το έργο, ότι δίπλα έχει θάλασσα.

    Ποιος σχεδίασε την κεντρική παροχή νερού που οδηγεί προς τον διανομέα της ΕΥΑΘ έξω από το αντλιοστάσιο μέσα από το ριζικό σύστημα του δένδρου που την νύχτα της 7 προς 8ης Οκτωβρίου λύγισε το δένδρο από την ρίζα του και δημιούργησε διαρροή αρκετών δεκάδων  κυβικών. Ίσως όπως  είπε και κάποιος πολίτης που ήταν παρών, το δένδρο για να είναι το μοναδικό που έπεσε από τον άνεμο χωρίς να σπάσει απλά λύγισε τελείως από τη ρίζα του, θα πρέπει το χώμα εκεί να ήταν πολύ υγρό από διαρροή και να μη μπόρεσε να αντισταθεί στον δυνατό άνεμο ή να έγινε η διαρροή και μετά να έπεσε.

Pergola Σιδερένιες κολώνες και υποστυλώσεις  διαβρωμένες στο κήπο του νερού (4)Pergola Φθορές στο κήπο του νερού20171024_182041 (3)

Εικ. 9:Μεταλλική στήριξη pergolas  στο κήπο του νερού

Τελικά το ερώτημα: Υπάρχει μοντέλο πρόγνωσης και υπολογισμού του κόστους παρακολούθησης των διαφόρων τύπων κατασκευασμένων υποδομών στο Δήμο ή όλα στη λογική "κάνοντας και βλέποντας ή βλέποντας και κάνοντας".

Σίγουρα αν θα στείλεις κάποια επιστολή στην Αντιδημαρχία xyz του Δήμου θα λάβεις – εάν λάβεις- απάντηση με ότι δικαιολογία τους καπνίσει, διότι σε θεωρούν μη νοήμονα άνθρωπο όποτε σε δουλεύουν με προφανή και ατράνταχτο  τρόπο. Υπάλληλος του ΤΕΕ στις 18.10.2017 στην ερώτηση μου, που βρίσκεται η περιβαλλοντική μελέτη της ανάπλασης της νέας παραλίας: "Που θα φτάσουμε εάν ο κάθε πολίτης όποτε του καπνίσει γυρεύει την περιβαλλοντική μελέτη. Αναρτήθηκε τότε που γινόταν το έργο και μπορούσατε να κάνετε την ένστασή σας". Μα της απαντώ "...από αυτό που αναφέρεται στην περιβαλλοντική μελέτη ανθεκτικότητας για τρις χρήσεις μέχρι σήμερα μπορεί να έχει μεγάλη διαφορά, εκτός αυτού ενώ δεν ήμουν στη πόλη αυτή".  "Εεε τι να σας κάνω εγώ".  Το καταπληκτικό είναι ότι μου απαντούσε χωρίς να ξέρεις ούτε η ίδια τι μου  έλεγε γιατί, φυσικά ούτε αυτή η μηχανικός γνώριζε, ότι δεν υπάρχει περιβαλλοντική μελέτη για την νέα παραλία ή μελέτη φέρουσας ικανότητας.  Αλλά έπρεπε να πει κάτι για να δείξει στο πολίτη ότι καλώς είναι στη θέση αυτή αλλά και να πειστεί και η ίδια.
Κερδίζουν χρόνο έτσι και κάποια στιγμή όταν αυτό επαναλαμβάνεται ο πολίτης βαριέται και τα αφήνει στην άκρη. Το ίδιο συμβαίνει και με τους εργαζόμενους στο Δήμο –κάποιους τουλάχιστον- που προσπαθούν να προλάβουν κάτι και πέφτουν πάνω σε τοίχους στις υπηρεσίες τους. Γι’ αυτό όλα γραπτώς.

Παραδείγματα των  οποίων η διαδικασία  δεν έχει λήξει: Ο Αντιδήμαρχος Παπάς και οι υπηρεσίες τους σε ερώτηση σχετικά με τα σιντριβάνια και τις συμβάσεις που κατήργησε και ανανέωσε  ξαφνικά λόγω ενός νόμου, δεν έχει απαντήσει ακόμα από 29.8.2017. Έστειλε μόνο ένα ενημερωτικό σημείωμα άσχετο με τις 15 ερωτήσεις που του τέθηκαν.  Η υπεύθυνη ενός τμήματος της υπηρεσίας βιώσιμης ανάπτυξης έχει ερωτηθεί από τον Ιούνιο του 2017 για ένα έργο στο κήπο του Γ. Καλού και για τις οδεύσεις τυφλών, δεν έχει απατήσει ακόμα σε επιστολή καθώς της ζητήθηκε να αναφέρει και τα ονόματα  της επιτροπής που παρέλαβαν το έργο μαζί με όλα τα άλλα. (παραπάνω εικόνες από το έργο). Για τον Δημοτικό Ηλεκτροφωτισμό σχετικά με την άκαιρη αντικατάσταση των λαμπτήρων με LED προς την πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου από 25.10.2017 ούτε καν έχει απαντήσει. Προσπάθησε να κερδίσει χρόνο λέγοντας προφορικά μέσω της γραμματέας της ότι θα “¨σας καλέσει η πρόεδρος για κατ’  ιδίαν συνάντηση”. Φυσικά ψέμα.  25. 10. 2017 επιστολή μου διαμαρτυρίας που δεν έχουν απαντηθεί οι επιστολές προς Παπά και Ζουρνά ούτε καν έχουν απαντηθεί από την Πρόεδρο του ΔΣ.  Περιμένουν πάλι να παρέλθουν οι ημέρες που δίνει ο νόμος στις υπηρεσίες μπας και βαρεθεί ο πολίτης, αν και είναι ήδη παράνομοι.  Όλες οι επιστολές με πρωτόκολλα. Αυτά προς ενημέρωση και του Δημάρχου για το τι κάνουν οι υπηρεσίες του.Πιστεύουν ότι δεν θα βρει άκρη ο πολίτης…

20171203_082726[1]20171125_085413[1]
Κατά τα άλλα πρόσωπο της πόλης είναι το εμπορικό κέντρο και τα ανοξείδωτα όργανα άθλησης του λαού στη νέα παραλία.
Δεν είναι δυτικές συνοικίες αλλά σχεδόν κέντρο, ένα δρόμος παράλληλος της Β Όλγας. 

20171213_093555[1]20171213_093116[1]
5 μήνες από Ιούλιο του 2017  περιμένουν να “βρουν” εργολάβο  για να επιδιορθώσει.. Το “καημενάκι” το σιντριβάνι
βρώμικο θα πρέπει να εκπληρεί την αποστολή του στην promenade για τους πολίτες της πόλης. 

20171203_192817[1]20171203_192923[1]
WOW !!!!  Πρώτη ημέρα- μάλλον 7/12/2017 - της τοποθέτησης των ανοξείδωτων οργάνων άθλησης για τον λαό.
Όταν ρώτησα τον υπεύθυνο Αντιδήμαρχο ποιος το αποφάσισε αυτό? Η απάντηση του ήταν με το αυτονόητο ύφος: “Μα το είπε
ο Νικηφορίδης”. Ε αφού το είπε, έτσι θα πρέπει να γίνει… Θα περιμένουμε να δούμε πόσο καιρό θα υπάρξουν τα όργανα εκεί και
πόσοι θα τα εκμεταλλευτούν.

Και προχωράμε αναγκαστικά στο ερώτημα για το κόστος κατασκευής αλλά και το σπουδαιότερο για το επακόλουθο κόστος λειτουργίας και συντήρησης των υποδομών πάλι ένα παράδειγμα, που δεν αφορά την παραλία μόνο. Οι διευθύνσεις των τεχνικών τομέων των υπηρεσιών του Δήμου είναι πάντα ενημερωμένοι για το τι συμβαίνει στην αγορα των νέων τεχνολογιών- αυτό προϋποθέτει να διαβάζεις- για το τι υπάρχει στην αγορά για να μπορούν να επιλέξουν από 2-3 εναλλακτικές λύσεις?

Σαν παράδειγμα μπορούμε να πάρουμε τον τομέα του δημοτικού οδικού - και δημόσιων χώρων - ηλεκτροφωτισμού
Ιστοί λάμπες ανοικτό καπάκι (2)
Καπάκι φωτιστικού  1 1/2 μήνα ανοικτό. Φωτισμός με λαμπτήρες ατμών υψηλής πίεσης Νατρίου,



































Οι LED λαμπτήρες  με τους οποίους αντικαθιστά ο Δήμος όλες τι παλαιότερες λυχνίες Νατρίου και Υδραργύρου (ατμών υψηλής πίεσης) μπορεί  να εξοικονομούν ρεύμα αρκετό αλλά α) είναι πολύ ακριβότερες τόσο στην αγορά τους όσο και στην επανάκτηση τους, β) αποσβένονται πολύ αργότερα αλλά και γ) υπάρχει άλλη τεχνολογία με την οποία επιφέρει τα ίδια αποτελέσματα και είναι φτηνότερη από την τεχνολογία  LED.
Συμπληρωματικά από τεχνολογικής  θεώρησης οι LED λυχνίες έχουν τα εξής χαρακτηριστικά [G. Togni,LED in der Strassenbeleuchtung und Empfehlungen an die Gemeinden. Giuseppina Togni, S.A.F.E., Schweizerische Agentur für Energieeffizienz]:
  1. Οι προμηθευτές λυχνιών LED αναφέρονται σε στοιχεία και δεδομένα, που δεν λαμβάνουν υπόψη τις απώλειες ολόκληρου του συστήματος.
  2. Η απόδοση των LED εξαρτάται από τη θερμοκρασία. Κατά συνέπεια, σημαντική είναι  η επαρκής απαγωγή της θερμότητας.
  3. Οι λυχνίες LED γίνονται σταδιακά πιο αδύναμες, κατά κανόνα δεν σταματούν να λειτουργούν ξαφνικά.
  4. Η μεγάλη διάρκεια ζωής είναι ένα σημαντικό επιχείρημα πωλήσεων. Η υπερβολική ενεργειακά υψηλή λειτουργία τους και μια κακή απαγωγή θερμότητας μειώνουν τη διάρκεια ζωής.
  5. Οι λυχνίες LED διαφέρουν πολύ στο θερμικό χρώμα. Το επιθυμητό θερμικό χρώμα πρέπει να διευκρινιστεί εκ των προτέρων πριν την αγορά.
  6. Απόδοση = f (θερμικό χρώμα). Οι λυχνίες LED με κρύο λευκό φως (περίπου 5'000 K) είναι περίπου 20% έως 30% πιο αποδοτικές από τις λυχνίες LED με θερμό λευκό φως (περίπου 3000K).
Παρακάτω βλέπε πίνακα σύγκρισης LED και υψηλής πίεσης ατμών Νατρίου (NAV) με dimmer και με LED.

Πίνακας 1: Σύγκριση βιωσιμότητας, οικονομικής απόδοσης και του λεγόμενου οικολογικού αποτυπώματος (μείωση εκπομπών CO2) LED και NAV (ατμών υψηλής πίεσης νατρίου) λαμπτήρων

Βλέπε σχετικά με τον Δημοτικό οδικό φωτισμό: Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥ...

Ποιοι αποφασίζουν τελικά για όλα τα παραπάνω, τελικά ποιος είναι υπεύθυνος? Ο εργάτης στη παραλιακή ή ο υδραυλικός ή ηλεκτρολόγος τεχνικός του Δήμου? Αστειεύομαι φυσικά.


Μήπως, μια μάκρο θεώρηση του ερωτήματος[1]
Ποιοί παράγοντες επηρεάζουν το επακόλουθο κόστος συντήρησης και λειτουργίας των δημοτικών υποδομών είναι η πρώτη συσχέτιση που θα πρέπει ο Δήμος να διερευνήσει. Το δεύτερο είναι τα πρότυπα ,τα  ποιοτικά και τεχνολογικά standards  όλων των επιμέρους στοιχείων που συνθέτουν στο τέλος το έργο της υποδομής, βοηθούν στην μελλοντική κάλυψη του επακόλουθου κόστους της υποδομής?

Και θα τελειώσω προς το παρόν με ένα θέμα το οποίο είναι και το ζητούμενο για την δίκαιη συμβίωση σε μια πόλη μεταξύ γειτονιών μεταξύ ηλικιών μεταξύ κοινωνικών ομάδων και μεταξύ φύλων. Και πάλι με ένα παράδειγμα που έχει "απο-θανατιστεί' πραγματικά  σε τρεις φωτογραφίες. Ποιο  από όλα τα τρία σκηνικά είναι σημαντικότερο για μια δίκαιη συμβίωση? Υπάρχει ιεραρχία στις προτεραιότητες διάθεσης κονδυλίων  και με ποιο τρόπο κατανέμονται στα δημοτικά τετράγωνα και διαμερίσματα?
Από πάνω προς τα κάτω: (Α) Αλλαγή καλωδιώσεων, αντικατάσταση λαμπτήρων σε LED (για βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος με μείωση του CO2) και ανακατασκευή κυκλοφοριακής νησίδας επί Παπαναστασίου. (Β) Μπροστά από το μεγαλύτερο αστικό νοσοκομείο Ιπποκράτειο σε στάση ΜΜΜ με υψηλή συχνότητα επισκεπτών παντός ηλικίας και κοινωνικής ομάδας και μπροστά από τον πολυσύχναστο οδικό άξονα Κ. Καραμανλή (Εγνατία) γωνία Παπαναστασίου -ένα σταυροδρόμι για όλους επικίνδυνο- , χωρίς διάβαση πεζών με ράμπα και χωρίς ηχητικό μήνυμα για τους τυφλούς και  (Γ) στη γωνία όλα τα σήματα που μπορείς να βρεις σε απόσταση 50-70 εκατοστών μεταξύ τους τοποθετημένα μάλλον και παράνομα με ένα ΙΧ παράνομα επί της γωνίας σταθμευμένο, και με ένα τυφλό ο οποίος δεν μπόρεσε να περάσει το πεζοδρόμιο - φυσικά ούτε βλέπων θα μπορούσε-, και θα  έβγαινε στην κεντρική οδική αρτηρία, εάν δεν τον κατεύθυνε φωνητικά  ένας περαστικός πολίτης.
(Α)

(Β)
(Γ)


 [1] Raimund.,  Kemper, Kurt.,  Gilgen,  Einflussfaktoren der Folgekosten kommunaler Infrastrukturen, Ergebnisse einer empirischen Untersuchung,  Institut für Raumentwicklung, IRAP, Rapperswil, September 2008, pp. 7.
 [2] Βλέπε, Barby, 1974; Braumann/Stadler, 1985; Doubek/Hiebl, 1981; Baumgartner,2004, 2005; Friedrich et al., 2004; Bundesamt für Raumentwicklung, 2005; Einig,2005; Siedentop, 2005; dt. Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung, 2006;Reidenbach et al., 2007,Πρωτογενή πηγή Einflussfaktoren der Folgekosten kommunaler Infrastrukturen Ergebnisse einer empirischen Untersuchung Raimund Kemper,  Kurt Gilgen, Institu für Raumentwicklung, Rapperswil, September 2008, p.7
[3] Βλέπε. Hezel et al, 1984; Braumann, 1988; Doubek/Zanetti, 1999; Doubek, 2003; Ecoplan, 2000; Koziol, 2001; Carruthers/Ulfarsson, 2003; Pohl, 2004; Schiller/Siedentop, 2005; Siedentop, 2005; Burchell et al. 2005; Müller, 2005;Kuster/Meier, 2005; IÖR, 2005; dt. Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung, 2006. Πρωτογενή πηγή Einflussfaktoren der Folgekosten kommunaler Infrastrukturen Ergebnisse einer empirischen Untersuchung Raimund Kemper,  Kurt Gilgen, Institu für Raumentwicklung, Rapperswil, September 2008, p.8


Ετικέτες